Somnul – ce trebuie sa stii? Vineri, iun. 1 2018 

Când vine vorba despre un stil de viața sănătos trebuie știut ca somnul face parte obligatoriu din acesta.10FE80E8-6D13-464B-A588-34E57898B166

Somnul este la fel de important precum alimentatia și miscarea. Somnul îți ajuta organismul sa conserve multă energie deoarece atunci când dormi nu arzi așa de multe calorii precum arzi in timpul zilei.

Acest lucru înseamnă ca are loc o refacere a organismului adică a fibrei musculare, a celulelor și o refacere a țesuturilor care se întâmpla doar atunci când tu dormi și nu in alt moment.

Somnul înseamnă regenerare și înseamnă un corp mai tânăr și mai puternic.

Dar atenție eu ma refer la somnul de noapte și nu somnul din timpul zilei. Ma refer este important sa nu ne pierdem nopțile sa încercam pe cât posibil sa respectam minim 6 ore maxim 9 ore și mai ales sa respectam orele care ne ajuta la regenerare. Un somn de calitate începe la ora 10 și dureaza pana la ora 6 dimineata.

Lipsa somnului duce la secreție de cortizol acel hormon care este al stresului și care ne influentează apetitul astfel încât vom ajunge sa ne îngrășăm.

Dragii mei, un stil sănătos de viața nu înseamnă doar sa mâncam cât de cât sănătos și sa facem mișcare dar ne pierdem nopțile înseamnă un întreg – alimentație corecta, mișcare și somn.

Ma puteti urmări

@revista Zile și Nopți Oradea

Digi24 Oradea emisiunea Vocile Bihorului – 24 Ianuarie, 20 Februarie, 29 Martie și 18 Mai.

Telefon 0770113565

Reclame

Profilaxia hipertensiunii arteriale Duminică, mai 27 2018 

Hipertensiunea arterială este o afecțiune cronica care netratată poate duce la boli cardiovasculare, atac vascular cerebral astfel încât sa pună in pericol viața!3EB1FDFD-B158-43E4-BDA7-490B16B2CF21

Din fericire dacă suntem atenți la stilul nostru de viața putem sa prevenim hipertensiunea arterială.

Este recomandat sa consumam multe fructe și legume deoarece fibrele care se găsesc in acestea se pare ca ajuta la menținerea sub control a tensiunii crescute.

Este important sa se reducă consumul de sare deoarece se știe ca sodiul din sare creste presiunea sangvina.

Se pare ca resveratrolul care se găsește in strugurii negrii ajuta la vasodilatație astfel încât se reduce tensiunea arterială.

Omega 3 ajuta de asemenea la menținerea unei tensiuni optime astfel încât se recomanda consum de peste gras gen somon, macrou, păstrăv etc.

Evitati pe cât posibil consumul de alcool și fumatul iar dacă aveți kilograme in plus este recomandat sa slăbiți.21269477_1955265674746395_199137261_n

Pro si contra Probiotice Luni, ian. 8 2018 

Ce sunt probioticele? Sunt bacterii bune pe care le gasim in unele alimente si suplimente alimentare. Sunt importante pentru functionarea corecta a intestinului. Ajuta la scaderea numarului de bacterii nocive din intestin care pot provoca diverse afectiuni si inflamatie. Au fost realizate numeroase studii pentru a se observa cand sunt folositoare pentru organism si astfel cand ar trebui sa fie utilizate si mai ales sub ce forma.asian-cooking-class-manchester

Probioticele se recomanda in diverse afectiuni, dar in special la persoanele care sufera de urmatoarele afectiuni:

  • Diaree – probioticele ajuta in cazul in care o persoana sufera de diaree infectioasa si mai ales in cazul copiilor.
  • Boala intestinala inflamatorie – aici este incadrata si Boala Crohn si Colita Ulcerativa. Unele probiotice pot tine in remisie colita ulcerativa si ajuta la tinerea in platou a bolii Crohn.
  • Sindromul de intestin iritabil – probioticele ajuta la ameliorarea simptomatologiei care include durerea abdominala, flatulenta, diareea si constipatia.

Unele studii arata ca este posibil ca probioticele sa ajute si la:

  • preventia/tratarea infectiilor urinare
  • intoleranta la lactoza
  • afectiuni deramtologice
  • alergii etc

Desi sunt bune pentru organism uneori pot da reactii alergice. Pot cauza probleme la nivel gastric, in special in primele zile. Simptomele care pot sa survina pot fi flatulenta, diaree sau /si meteorism abdominal. Aceste simptome pot trece in momentul in care organismul se obisnuieste cu ele.

Notificare:

Toate informatiile din acest articol sunt de ordin informativ. Nu inlocuiesc consultul medical si prescriptia medicala. A nu se utiliza fara aviz medical in prealabil.

Ce tip de miscare alegem? Luni, dec. 25 2017 

Mai avem cateva zile pana intram intr-un an nou si sunt sigura ca TU ti-ai propus ca de la anul sa faci miscare, asa ca hai sa iti dau cateva recomandari.micDSC_3176

Ce fel de miscare este cea care poti sa o realiezi?

  1. Aerobic – se stie ca imbunatateste atat functia cardiovasculara cat si cea respiratorie.
  2. Fitness – masa musculara este importanta si devine cu atat mai importanta cu cat in aintam in varsta.

Care este cea mai buna pentru tine?

De cele mai multe ori se recomanda a se realiza un mix intre miscare cardio, gen aerobic si cea cu greutati, gen fitness.

Activitatea cardio ajuta la controlul greutatii corporale si reduce riscul de boli metabolice, cardiovasculare si diabet zaharat.

Exercitiile cu greutati gen fitness sunt importante pentru a pune in miscare metabolismul prin cresterea de masa musculara.

Trebuie sa incepi oricare tip de miscare sub indrumarea unui specialist mai ales ca poti face exercitii gresit astfel incat sa apara diverse afectari la nivel muscular sau articular sau uneori unele tipuri de miscare iti sunt pur si simplu contraindicate daca suferi de anumite afectiuni sistemice.21269477_1955265674746395_199137261_n

Iti doresc Sarbatori Fericite si multa sanatate, deoarece este mai buna decat toate!

PLANUL ALIMENTAR ÎN DIABET ZAHARAT TIP I – PARTEA II – Miercuri, nov. 29 2017 

După cum spuneam în postarea precedenta, diabetul zaharat tip 1 este o boală autoimună în care celulelele B Langerhans nu mai sunt capabile să secrete insulina, astfel încât decesul poate surveni în decurs de 24 de ore în lipsa acesteia.poza diabet

Carbohidrații sunt clasificați în complexi și simpli. Cei complexi sunt cei care ajută la un profil glicemic stabil fiind bogați în fibre, vitamine, minerale, proteine și grăsimi.

Carbohidrații simpli sunt ușor de recunoscut datorită faptului că au în general o culoare “albă” de exemplu, zahărul, pastele, pîinea albă, făina albă, produsele de patiserie atât cele dulci cât și cele sărate, cartofii albi. Acești carbohidrați au un indice glicemic crescut ceea ce va duce la o creștere bruscă a glicemiei. În cazul în care dorești să îți ții sub control glicemia este foarte important să consumi cât mai des carbohidrați complexi.

Grăsimile adăugate în planul alimentar al pacientului cu diabet zaharat tip 1 nu au un efect de creștere a glicemiei, dar ajută în schimb la o absorbție mai lentă a carbohidraților. Totuși grăsimile în special cele nesaturate nu sunt sănătoase pentru organism în cantitate mare datorită riscului de producere a aterosclerozei respectiv apariției bolilor cardiovasculare, din acest motiv se recomandă mai degrabă un consum de grăsimi sănătoase gen ulei de măsline, fructe oleaginoase, semințe și avocado. Grăsimea asigură o senzație de sațietate.

Proteinele asigură și ele energie în special atunci când nu există carbohidrați în alimentație – ceea ce atenție nu se recomandă – și au un efect relativ minor asupra glicemiei. Proteinele au rol în refacerea structurilor celulare, țesuturilor și organelor.

În cazul diabetului cele mai sănătoase proteine sunt evident cele vegetale care nu adaugă în organism grăsime, gen leguminoasele, fructele oleaginoase și soia. Surse animale de proteine sunt peștele, fructele de mare, carnea de pasăre, lactatele și ouăle.

Diabetul zaharat este o boală cronică care poate evolua din nefericire spre complicații atunci când pacientul nu conștientizează importanța unei alimentații sănătoase acompaniate obligatoriu de tratamentul cu insulină.

Cu diabet se poate trăi o viață normală și sănătoasă atunci când există o echipă bună între medicul curant și pacient.

Alege să fii SĂNĂTOS!

PLANUL ALIMENTAR ÎN DIABET ZAHARAT TIP I – PARTEA I Duminică, nov. 26 2017 

Diabetul zaharat tip I reprezintă o boală autoimună în care pancreasul nu mai este capabil să secrete insulina. Tratamentul este strict insulină, în lipsa acesteia decesul poate surveni în 24 h, iar complicațiile care pot să apară în ani atunci când tratamentul nu este cel corect, pot afecta rinichii, nervii (sistemul nervos) și ochii, dar în același timp poate să apară și o afectare cardiovasculară.insulina 1

Pacientul cu diabet zaharat tip 1 trebuie să fie atent la indicele glicemic al alimentelor, deoarece acesta este cel care influențează în general glicemia. Alimentele cu un indice glicemic scăzut cresc ușor glicemia și astfel acestea reprezintă varianta mult mai sănătoasă și corectă pentru diabet.

Organizarea meselor este foarte importantă. Alimentația întotdeauna trebuie să fie în simbioză cu terapia insulinică. În cazul în care se administrează o doză de insulină, dar pacientul nu mănâncă, sau mănâncă mult prea puțin în concordanță cu doza, poate să apară hipoglicemia.

Pacientul cu diabet tip 1 trebuie să consume carbohidrați complexi precum orez integral, cereale integrale, quinoa, fructe, legume și leguminoase.

Trebuie să evite sucurile sub orice formă, atât cele dietetice cât și cele normale). Carbohidrații simpli gen alimente procesate și rafinate – pîine albă, patiserie, prăjiturele, chipsuri – dar și grăsimi nesănătoase care pot duce la apariția sindromului metabolic trebuie categoric evitate.

Proteinele care se recomandă sunt fie cele vegetale – leguminoase – sau animale – ouă, fructe de mare, pește, carne slabă -.

Se recomandă neaparat adăugarea în alimentație a fibrelor care ajută la menținerea unui profil glicemic în platou.

În cazul în care un pacient cu diabet dorește să aibă o sursă de inspirație pentru alimentație se recomandă dieta mediteraneană care include legume, fructe, carne, lactate, fructe oleaginoase, ulei de măsline.

În planul dietetic al pacientului este foarte importantă balanța nutrițională care trebuie să conțină carbohidrați, proteine, grăsimi și fibre.

Carbohidrații reprezintă principala sursă de energie a organismului și sunt cei care cresc de regulă glicemia, astfel încât pacientul trebuie neaparat să fie atent la cantitatea inclusă în alimentație. Carbohidrații se împart de regulă în carbohidrați simpli și complexi.

Carbohidrații complexi sunt acei carbohidrați bogați în fibre, vitamine dar și în doze mici de proteine și grăsimi.  Toți acești nutrienți încetinesc absorbția glucozei în sânge astfel încât apare o stabilitate a glicemiei. Exemple de carbohidrați complexi sunt orezul integral,cerealele integrale, legumele și leguminoasele, fructele.

MITURI LEGATE DE DIETA DIABETICULUI Luni, nov. 20 2017 

Când vine vorba de diabet multă lume are niște concepții total greșite legate de dieta pacientului cu diabet.Probabil și tu ai auzit de multe ori că zahărul cauzează diabet sau ai impresia că pacientul cu diabet este condamnat să nu mai mănâce nimic din ceea ce îi place ci doar mâncare fadă și fără gust.poza diabet

Mitul conform căruia zaharul cauzează diabetul rămâne doar un mit. Zahărul duce la o creștere a glicemiei ceea ce duce la o secreție crescută de insulină astfel că în timp poate apare insulinorezistența, care poate duce cu adevărat la un diabet zaharat tip 2.Un alt mit este că diabetul este cauzat de stres. Nu o dată pacienții și nu numai au afirmat că diabetul de care suferă a avut drept cauză stresul. Atenție, diabetul zaharat nu are drept cauză stresul. Stresul reprezintă un factor declanșator al diabetului dar niciodată o cauză directă de apariție a diabetului.

Mulți consideră că alimentația pacientului cu diabet este supusă multor reguli. Nimic mai fals. Cea mai sănătoasă alimentație este după mine și nu numai cea a pacientului cu diabet, atunci când este respectată. De regulă organizarea meselor trebuie să fie la ore fixe care țin cont și de tratamentul cu insulină atunci când acesta există, și mai ales trebuie să fie o alimentație sănătoasă astfel încât să nu apară hipo sau hiperglicemia. Alimentele alese trebuie să aibă un indice glicemic mediu spre mic astfel încât să nu apară acele șocuri glicemice care pot duce la insulinorezistență.Symptômes du diabète.png

O alta concepție eronată este că pacientul cu diabet ar trebui poate să nu aibă în alimentație carbohidrați deoarece aceștia nu sunt sănătoși. Atenție, carbohidrații reprezintă principala sursă de glucoză a corpului, glucoză fără de care organismul nu funcționează corespunzător și astfel pot apărea probleme de sănătate gen depresia pe fond alimentar. Pacientul cu diabet trebuie să fie atent la cantitatea și calitatea de carbohidrați ingerați, recomandați de către medicul diabetolog-nutriționist ( atenție dieta pacientului cu diabet TREBUIE  realizată și ajustată doar de către medicul cu specializare în Diabet, Nutriție și Boli Metabolice și nu de către persoane fără această specializare sau neavizate medical) și mai ales să nu consume carbohidrați simpli și cu indice glicemic mare care pot duce la o creștere marcantă a glicemiei.

Unii pacienți au drept principiu consumul redus sau deloc al carbohidraților în schimb cresc cantitatea de proteine din alimentație sau chiar consumă o dietă bazată pe proteine animale în cantitate mare ceea ce poate duce la un exces de grăsimi saturate, astfel încât va apărea o creștere a colesterolului total și nu numai, iar în timp pot apărea afecțiuni renale sau cardiovasculare.

O problemă majoră cu care se confruntă medicul diabetolog-nutriționist este că pacientul cu diabet crede că o dată cu introducerea tratamentului de diabet, fie terapie orală, fie insulinică nu mai trebuie să acorde deloc atenție dietei deoarece tratamentul este suficient. Nimic mai fals! Atenție, standardul de aur în gestionarea corectă a glicemiilor și în ținerea sub control a bolii o reprezintă combinația perfectă între dietă și tratament.

În concluzie, dieta în diabet este o dietă sănătoasă, care respectă combinația între macronutrienți și micronutrienți, este o alimentație diversificată, variată, colorată, cu gust și sănătoasă.

INSULINA – ÎNTRE ADEVĂR ȘI MIT Joi, nov. 16 2017 

insulina pozaCa medic diabetolog nu odată am întâlnit pacienți îngroziți de faptul că trebuie să treacă pe tratament cu insulină. Acești pacienți asociază tratamentul cu insulină cu o fază terminală a diabetului zaharat și nu înțeleg de multe ori că de fapt TOȚI suntem DEPENDENȚI  de insulină. Fără acest hormon secretat în organismul nostru de către pancreas, mai precis de către celulele B Langerhans, decesul survine în maxim 24 de ore, astfel încât a lua tratament cu insulină nu reprezintă o stare terminală a bolii ci reprezintă o stare necesară supraviețuirii noastre ca specie.

În cazul în care suferi de diabet zaharat tip 2 și ai început cu terapie orală iar medicul curant diabetolog a hotărât că trebuie să treci pe tratanent cu insulină, nu o lua ca o tragedie, deoarece chiar nu este. Adevărul este că diabetul zaharat este o boală care de-a lungul timpului evoluează, astfel încât la un moment dat pancreasul nu va mai fi capabil să secrete insulina, iar terapia orală nu va mai fi suficientă iar tratamentul va fi obligatoriu cu insulină.insulina 2

Concepția generală că odată cu terapia cu insulină diabetul a evoluat în așa măsură încât sigur apare “dependența “ de insulină și astfel sigur nu mai am mult până când voi muri, așa gândesc din păcate mulți pacienți, și este o eroare majoră de gândire. Insulina este de fapt hormonul care ne va asigura supraviețuirea, ne va crește speranța de viață și mai ales ne va asigura o viață mult mai bună decât în lipsa tratamentului.

Pe lângă tratamentul cu insulină, stilul de viață trebuie să fie unul sănătos, atât din punct de vedere al alimentației cât și din punct de vedere al mișcării. O alta idee generală este că odată cu terapia cu insulină inevitabil vor apărea complicațiile specifice diabetului. Atenție, tratamentul cu insulină nu înseamnă că vor apărea complicațiile ci din contră, un control glicemic bun va încetini progresia bolii și ca atare apariția complicațiilor specifice.

Diabetul zaharat este o boală care netratată corect evoluează, astfel încât, cu siguranță vor apărea complicațiile micro și macroangiopate.

Țin să atrag atenția că atunci când terapia cu ADO ( terapie orală ) nu mai are nici un efect asupra organismului nu refuzați tratamentul cu insulină, deoarece vă puneți în pericol viața.

insulina 1O altă spaimă a pacientului diabetic este că insulina va duce la o hipoglicemie constantă. Adevărul este că doar în cazul în care doza de insulină nu este cea corectă sau când nu mâncați sănătos și cât trebuie poate să apară hipoglicemia. Dar odată ce începi să cunoști ce trebuie să faci pentru sănătatea ta, cât și cum trebuie să mănâci și mai ales ce doze de insulină să iei, hipoglicemia nu are cum să apară.

Pacientul diabetic se teme de înțepătură atât atunci când își măsoară glicemia cât și atunci când este nevoit să își administreze doza de insulină. Trebuie să știi că acele pentru insulină sunt scurte și foarte subțiri astfel încât de multe ori nu simți nimic.

Un alt mit este că atunci când începi tratamentul cu insulină viața se schimbă dramatic și în rău, astfel încât nu vei mai reuși să te bucuri de viața ta. Adevărul este că odată ce începi tratamentul cu insulină viața ta se modifică dar în bine, te vei simți mai bine și vei fi mult mai activ și mai ales vei putea călători unde dorești în lumea asta mare deoarece insulina este transportabilă.

În România tratamentul cu insulină este gratuit și acesta este un avantaj major în ținerea sub control a bolii, ținând cont că în alte țări tratamentul se plătește.

În concluzie dacă ai diabet și medicul tău diabetolog îți propune tratamentul cu insulină, nu îl refuza, din contră acceptă și începe astfel să te bucuri de viața pe care o ai, și nu uita vei evita astfel apariția complicațiilor.

Nutritia sportivului amator – Surse de carbohidrati Marți, sept. 5 2017 

Carbohidratii reprezinta principala sursa de energie a organismului, astfel incat 1 g de carbohidrati sau glucide elibereaza 4,1 kcal.

Ca si surse de carbohidrati esentiale in nutritia sportivului amator vom discuta despre cereale, legume, fructe si da si despre produse zaharoase.

  1. Cerealele

In aceasta categorie intra in special graul, secara, orzul, porumbul, ovazul, orezul, quinoa. Acesti carbohidrati sunt bogati atat in proteine cat si in fibre, iar lipidele se identifica intro cantitate foarte scazuta. Indicele glicemic este mic atunci cand avem de-a face cu cereale integrale, dar pe masura ce avem cereale rafinate indicele glicemic creste. De asemenea aceste cereale integrale sunt bogate atat in minerale cat si in vitamine din complexul B si E, la o valoare medie/crescuta. Datorita bogatiei de fibre cerealele au posibilitatea de a incetini absorbtia gastrica si de multe ori de a determina un disconfort gastrointestinal in special daca se consuma pre efort fizic.

2. Legume si Fructe

La sportivul amator si nu numai i se recomanda un consum crescut de legume si fucte. Atat in legume cat si in fructe se gaseste amidonul alaturi de ale zaharuri in cantitati moderate care ajuta la cresterea energiei in organism si in furnizarea de glucoza necesara muschiului atat pre cat si post efort fizic.

Trebuie stiut ca in legume cantitatea de proteine si de lipide este in cantitate mai mica decat in cazul fructelor unde avem o pondere mult mai crescuta in randul proteinelor si in randul lipidelor. Lipidele adica grasimile le gasim in cantitate mare in special in fructe oleaginoase, dar tot in cazul acestora avem si cea mai mare pondere de proteine.

Legumele si fructele sunt bogate in minerale si vitamine dar si in fibre astfel incat trebuie sa existe obligatoriu in alimentatia zilnica.

3. Produsele zaharoase

De multe ori aceste produse sunt esentiale atat in perioada efortului sportiv cat si in perioada urmatoare finalizarii efortului fizic. Ingestia acestora este esentiala dar atentie nu in cantitati mari si nu oricand si oricum. Trebuie sa se tina seama de frecventa meselor zilnice, de numarul de calorii, de valoarea calorica a acestora adica sa nu ne supraincarcam cu calorii goale doar iar cele chiar importante sa lipseasca cu desavarsire si mai depind si de efortul fizic desfasurat.  In cazul in care se consuma o cantitate mare de calorii goale din aceste produse zaharoase se poate da un influx de energie prin crestere de glicemie si secretie mult mai mare de insulina care de multe ori in special in cazul sportivului amator pot avea drept rezultat o crestere de tesut adipos in special la nivel abdominal si mai ales daca nu se stie exact cand si cum sa se consume aceste calorii.

In concluzie felul cum ne alimentam isi va spune cuvantul in forma fizica pe care o dobandim. Trebuie avut intotdeauna in vedere faptul ca un sportiv amator adica care face sala sau orice alt tip de sport dar nu la nivel profesionist NU se poate compara cu sportivul profesionist care necesita un alt numar de kcalorii pentru balanta energetica zilnica, care necesita multiple suplimentari pre, intra si post competitional si mult mai multa supraveghere.

Sa nu cadem in extrema in care consumam mai mult decat ne este necesar si mai ales sa facem greseli care ne pot costa forma fizica.

Nu uita…intreaba intotdeauna specialistul.

Cand vine vorba de alimentatie intreaba medicul nutritionist ( specializare diabet zaharat, nutritie si boli metabolice), iar cand vine vorba de sport intreaba specialistul in sport nu amatori.

HEMOCROMATOZA Vineri, feb. 10 2017 

Toata lumea a auzit macar o data in viata despre anemie si au asociat-o in special cu scaderea fierului din organism dar excesul de fier din organismul cunoscut sub denumirea stiintifica de hemocromatoza este destul de putin cunoscuta.

Deci ce este Hemocromatoza?Imagini pentru hemocromatoza poze

Este o boala metabolica cu determinism frecvent genetic, caracterizata prin tendinta de acumulare in exces a Fierului, atat in tesuturi cat si in organe, unde exercita efecte patogene. Afectiunea se manifesta de cele mai multe ori prin artroza – de multe ori prima manifestare, ciroza hepatica, diabet zaharat, melanodermie – hiperpigmentarea tegumentului, cardiomiopatie dilatativa care poate duce la insuficienta cardiaca severa, hipogonadism dar si alte endocrinopatii care pot duce la cresterea riscului de hepatocarcinom.Imagini pentru hemocromatoza poze

Tabloul clinic:

  • dureri abdominale – sunt cele mai frecvente acuze. Aceste dureri se localizeaza in special in epigastru si in hipocondrul drept sau stang, periombilical sau „in bara”. Au o intensitate mica dar sunt persistente si nu raspund la medicatia uzuala, asociindu-se de multe ori cu anorexie si diaree.
  • astenie fizica si fatigabilitate;
  • artralgii si crampe musculare
  • scaderea libidoului
  • acuze cardiace si dispnee.Imagine similară

Diagnosticarea se face de catre medicul specialist ( diabetolog, internist, hematolog) prin investigatii medicale caracteristice.

Tratamentul intra strict in sfera medicala cu asocierea dietei care trebuie sa fie cat mai saraca in alimente care contin fier. Trebuie sa se evite bauturile alcoolice, suplimentele de fier si vitamina C.

 

Pagina următoare »